Kaprice in njihovo podkožje
Ravno danes sem razmišljala o naši kapricioznosti oz. muhah, pravzaprav o
protislovnostih, ki nekaterim med nami hitro zlezejo pod kožo in so kot jutranji
veter, ko ti gre v hladnih dneh skozi rokave plašča, pod rob puloverja, še pod najtanjše kose oblačil se stisne, pod kožo, na toplo. Protislovnosti so ponavadi
naporne, v misli nam stalno vnašajo nemir, kak premišljeni nočem kot bi trenil postane hočem, hkrati pa so tudi zabavne. Neko notranje
gibalo so, ki nas sili iz sebe, v tisto drugo, ki nas, če si priznamo, dopolnjuje.
Nikoli nisem bila goreča heglovka, fasciniralo pa me je, da je za temelj svoje filozofije, ki velja za filozofijo vseh filozofij,
vzel ravno protislovje; razcep in razklanost, polarnost, ki
je vseprisotna (duh : telo, posameznik : skupnost, um : čutnost …). Nasprotipostavljanje
je večno, totaliteta je po Heglu »v svoji najvišji razgibanosti« možna le ob »ponovnem
vzpostavljanju iz skrajne ločenosti. Um se namreč upira absolutni fiksaciji
razcepa, ki jo izvaja razum, njegovo upiranje pa je še toliko večje, kadar te
absolutne nasprotipostavljenosti same izvirajo iz uma.« Razcep je bil zanj »dejstvo
življenja«, nasprotja pa izhodišče njegove »ideje absolutnega«; celotna
heglovska dialektika izhaja iz protislovja, ki za razumevanje terja določen napor.
Dejstvo je, skratka, da nas protislovje hočeš-nočeš opredeljuje, so pa seveda
ljudje, ki ga v sebi zatirajo, se mu z vsemi štirimi upirajo, ga na silo ignorirajo, se prepričujejo, da je vse samoumevno in razumljivo. Pravzaprav smo tu že blizu
Heglovemu dvojcu gospodarja in hlapca, kjer si prvi lasti drugega in je od
njega odvisen ter zaradi tega bolj hlapčevski od hlapca. No, da se ne zapletem
preveč …
Razmišljala sem o tem, da je s protislovnostmi v bistvu najlažje, če imaš
na drugi strani koga, ki jih zanika. Najbrž tako pride do preprostega reza, izbrisa, razkola napetosti, temin … če sta protislovju podvržena oba vpletena, sta
ujeta v vrtinec, ki neusmiljeno stresa glavo, da ti vse pleše; po defaultu plesalca :).
Ko sem misli o teh pregibih že skoraj odložila, jih najdem še v romanu,
ki sem ga za nekaj časa odložila in je medtem potrpežljivo počakal, da se mu
spet posvetim. Amos Oz piše o svoji judovski babici Šlomit (šele včeraj sem po
čudnem naključju ugotovila, da je tudi moje ime judovsko oz. hebrejsko, pomeni »temnina«
- mislim, da zelo podobna tej iz naslova romana, ki ga berem; mami pa o tem ne ve nič, hm …), ki mu je
kot otroku, kadar je pri njej prespal, kdaj rekla recimo, da je kdo že tako
zvit, da na koncu nič več ne razume. Ali pa, da kaj tako boli, da se moraš že
smejati, ne pa jokati. Zanimiv značaj je imela, pisan in popolnoma nasproten
dedkovemu. Saj, nasprotja …
Kakorkoli že, bojim se, da enostranskih reči sploh ni. Tisti, ki se jim jih
uspe oklepati, protislovnosti lepo odfrcniti, češ da so nesmiselne, pa v resnici sploh
ne zavidam, ker nikoli ne pridejo do izjemne lepote, ki se skriva v protislovjih. Kadar preveč boli, pa se ji namesto s solzami, kot pravi Šlomit, raje pokloniš s smehom.
0 Comments:
Objavite komentar
<< Home